Fra Enigma til iPhone

På tross av mange ulikheter er slike fagfelt som historie og informatikk uløselig knyttet sammen og utfyller hverandre. Hva er, for eksempel, felles mellom Lofotraidet 4. mars 1941 og en iPhone?

Under Lofotraidet hadde de britiske/norske styrkene – om bord på et tysk krigsskip i Svolvær havn – funnet kodehjul og dokumenter som inneholdt instruksjoner for bruk av den tyske topphemmelige kodemaskinen Enigma. Kodene var umulige å knekke, trodde tyskerne. Men polske og britiske matematikere med Alan Turing i spissen klarte å gjøre det med sin dekodingsmaskin «The Bombe». Arbeidet under «The Bombe» som dekodet Enigma var et steg mot utvikling av alle datamaskiner, mobiltelefoner og nettbrett vi omgir oss med i dag.

Under arrangementet, som foregår under Forskningsdagene, skal det presenteres to foredrag:

• Lofotraidet 4. mars 1941, Ulf Eirik Torgersen, museumsleder Narvik Krigsmuseum

Hva skjedde i Svolvær 4. mars 1941 under Operasjon Claymore, også kalt Svolværraidet og Lofotraidet? Hvilke konsekvenser hadde raidet for lokalbefolkningen og for utvikling av 2. verdenskrig?

• Enigma – koding og beregninger, Roger Antonsen, førsteamanuensis ved Institutt for informatikk, Universitetet i Oslo

Hva er Enigma? Hvordan fungerte den? Hvordan har dekoding av Enigma bidratt til utvikling av dagens teknologier?

Arrangementet er gratis og åpent for alle.

For spørsmål ta kontakt med museumspedagog Elena Badanina: eb@narviksenteret.no eller 95 85 31 23.