Musikalsk museumsvandring – Béla Bartók på Narvik Krigsmuseum

Musikk i Nordland og Narvik Krigsmuseum ønsker velkommen til en annerledes konsert- og museumsopplevelse tirsdag 21. mars 2023 i Vinterfestuken. Vi tar deg med inn i komponisten Béla Bartóks (1881-1945) verden, nærmere bestemt sonate for solofiolin skrevet i eksil under 2. verdenskrig.

Sonatens fire satser fremføres på en guidet vandring gjennom Narvik Krigsmuseum. Parallelt med de musikalske innslagene får vi innsikt i hva som skjedde under kampene om Narvik de dramatiske april- og maidagene i 1940, hvordan siviles hverdagsliv artet seg under okkupasjonen, frigjøring av Norge og betraktninger rundt dagens krig- og konfliktsituasjoner.

Fiolinist, Tor Johan Bøen, fra Musikk i Nordland vil spille og fortelle om ungarske Bartóks spennende liv som komponist, utøver og etnomusikolog, som strakk seg over to verdenskriger, og inneholdt flukt og eksil.

Sonatens fire satser inneholder minner fra hans liv, og har sine røtter i folkemusikken fra hans hjem- og naboland satt inn i klassiske former. Den formidler «de gode tingene», og er derfor en kontrast til krig. Den bringer tankene over til kunstuttrykk under andre verdenskrig.

Velkommen til en unik opplevelse der musikken og historien møtes.

Praktisk info:
Opplevelsen starter kl. 11:30 i Narvik Krigsmuseum og varer 75 minutter. Gjestene er velkomne til å utforske museet på egen hånd etter at den musikalske vandringen er avsluttet.

Pris kr. 180 pr. person som inkluderer inngang Narvik Krigsmuseum, guide og musikalsk innslag. Billetter kjøpes på visitnarvik.com eller i Turistinformasjonen.

Maks antall er 30 personer.

OBS! Det er begrensede muligheter for å sitte ned under museumsvandringen.