Midlertidig utstilling om ORP Grom

En midlertidig utstilling om ORP Grom vises på Narvik Krigsmuseum frem til 31. august 2018. Utstillingen er basert på et samarbeid med det Polske Marinemuseet i Gdynia (Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni). Gjenstander fra Narvik Krigsmuseums samling vises frem. Utstillingen er tekstet på norsk, engelsk og polsk.

Jageren ORP Grom («Torden») ble satt inn i tjeneste i den polske marinen i 1937. Like før den tyske invasjonen av Polen i 1939 seilte skipet til England, hvor det fikk flere oppdrag i Den engelske kanal og i Nordsjøen. Den 19. april 1940 seilte ORP Grom og søsterskipet ORP Błyskawica («Lyn») til Nord-Norge og deltok i slaget om Narvik. Den 4. mai 1940 lå ORP Grom utenfor Narvik da tre tyske fly Heinkel He 111 gikk til angrep på jageren. Skipet ble truffet av to bomber og sank raskt. 59 av 180 besetningsmedlemmer omkom.

I dag hviler vraket av ORP Grom rett utenfor Orneset like ved byen, i to deler på 70 til 105 meters dyp. I 1979 ble monumentet Krigeren Grom reist på Groms plass i Narvik til minne om de omkomne. Søsterskipet, ORP Błyskawica, er i dag et flytende museum åpent for publikum i Gdynia.

Samarbeidspartnere