Den midlertidige utstillingen «Slit og fortvilelse. Polske krigsfanger og sivile tvangsarbeidere i Nord-Norge 1942-1945» vises på Narvik Krigsmuseum i perioden 28. september – 21. november 2021.

Utstillingen forteller om leve- og arbeidsforholdene og skjebnene til polske krigsfanger og sivile tvangsarbeidere, som ble sendt til Nord-Norge i 1942-1945, for å arbeide med bygging av både kystfort, jernbane og veier.

Utstillingen er tekstet på norsk og engelsk.

Dette er et fellesprosjekt mellom Narviksenteret og Marinemuseet i Gdynia (Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni). Prosjektet er støttet av EVZ-stiftelsen «Minne, Ansvar og Fremtid» og Stiftelsen Fritt Ord.

I Narvik Krigsmuseums nettbutikk kan du bestille et hefte (på norsk, engelsk eller polsk), som inneholder mer informasjon om temaet.