Kick-off-møtet i prosjektserien «Venues of victims // Venues of perpetrators» ble en suksess

I april deltok to av våre formidlere i det suksessfulle kick-off-møtet i prosjektserien «Venues of victims // Venues of perpetrators. Mapping, decoding & processing the role of historical – civic education in (European) Youth Work » som foregikk i Weimar, Tyskland.

Hvilke historiske referanser trenger menneskerettighetsundervisning i dag? Hva er forholdet mellom historielæring og nåtidens menneskerettighetsundervisning, og hvordan det implementeres i utdanningsprogram over hele Europa?

Fra 13. til 17. april 2018 møttes representanter fra tolv europeiske partnerskapsorganisasjoner tilknyttet minnekultur, museer, forsknings- og utdanningsinstitusjoner møttes i Weimar for å arbeide med disse spørsmålene i forbindelse med kick-off-møtet i prosjektserien «Venues of victims // Venues of perpetrators. Mapping, decoding & processing the role of historical – civic education in (European) Youth Work «. Sammen skal vi gjennomføre flere møter og aktiviteter i løpet av 2018. I tillegg til kick-off-seminaret i Weimar (Tyskland), inkluderer prosjektet et instruktørseminar i Poznan (Polen), en sommerleir for ungdom på ulike steder i Kroatia, og en avsluttende konferanse i spanske Gernika.

Diskusjonen i Weimar dreide seg om å bli bedre kjent med de andre partnerskapsorganisasjonene, utveksling av hvilke prioriteringer og praksiser de ulike organisasjonene har innenfor sitt arbeide, undersøkelser av kjerneemnene i prosjektet samt å ta de første stegene mot planlegging av det overordnede prosjektet og sommerleiren i Kroatia. Gjennom de fem intense dagene vi hadde sammen, fikk vi en felles forståelse av prosjektets mål, implementering og planer for de kommende månedene skal utarbeides i ulike arbeidsgrupper.

Prosjektet inkluderer organisasjonene In Flanders Fields Museum (Belgia), Documenta – Center for Dealing with the Past (Kroatia), Ústav pro studium totalitních režimů (Tsjekkiske republikk), Sihtasutus Eesti Mälu Instituut (Estland), Maison d’Izieu, mémorial des enfants juifs exterminés (Frankrike), Stiftung Europäische Jugendbildungs- und Jugendbegegnungsstätte Weimar (Tyskland), Lietuvos gyventoju genocido ir rezistencijos tyrimo centras (Lithauen), Narviksenteret (Norge), Stowarzyszenie «Jeden Świat” (Polen), UMAR – União de Mulheres Alternativa e Resposta (Portugal), SOCIALNA AKADEMIJA – zavod za izobraževanje, raziskovanje in kulturo (Slovenia) og Gernika Gogoratuz Centro de Investigación por la paz (Spania).

Vil du ha mer informasjon? Kontakt  Kristoffer Østnes  koe@narviksenteret.no eller Ann Kristin Kristensen akk@narviksenteret.no