Narvik Krigsmuseum presenterer utstillingen «Kampen om Narvik – fakta vs. fiksjon»

Spillefilmen Kampen om Narvik er inspirert av historiske hendelser – det tyske angrepet i 1940 og krigshandlingene som fulgte. Noe av det som skjer i filmen fant aldri sted, og ikke alle karakterene du møter er personer som faktisk har eksistert.

Flere historiske hendelser og personer er flyttet på eller slått sammen for å skape orden av fortidens kaos. Filmens fiktive handling gjenspeiler likevel hendelser og opplevelser lokalbefolkning og soldater gjennomlevde i 1940.

Narviksenteret, som drifter Narvik Krigsmuseum, driver med forskning, formidling og dokumentasjon knyttet til nordnorsk krigshistorie. Vi har bidratt med råd og innspill underveis i produksjonen av filmen.

Denne utstillingen er våre betraktninger på noen av valgene filmskaperne har gjort.

Her møter du en trafikklysmodell:

Utstillingen inneholder tre deler:

Del 1

Historien: Fakta vs. Fiksjon

En faktavegg med historiske bilder og de faktiske hendelsene fra 1940.

En fiksjonsvegg med foto fra filmen og våre betraktninger rundt filmens fremstilling av historien

ved bruk av trafikklysmodellen.

Del 2

Persongalleri

Karakterer fra filmen og de historiske personene som trolig har vært inspirasjonskildene.

Historiske personer som du ikke møter i filmen.

Del 3

Dilemmaer i krig

Krig og konflikt er ikke sort-hvitt. Krig er gråsoner og vanskelige valg for både sivile og soldater.

Hvilke valg ville du tatt?

Samarbeidspartnere